V. Akvarell Triennálé

AZ EGRI DOBÓ ISTVÁN VÁRMÚZEUM ÉS A MAGYAR VÍZFESTŐK TÁRSASÁGA pályázatot hirdet, melynek anyagából megrendezi a V. EGRI ORSZÁGOS AKVARELL TRIENNÁLÉT és kapcsolódó rendezvényeit.

A Dobó István Vármúzeum és a Magyar Vízfestők Társasága szervezésében megnyílt az V. Országos Akvarell Triennálé a Ziffer Sándor Galériában!

Az idei esemény jelentőségét az adja, hogy ez az országos tárlat, mely először 1968- ban került megrendezésre Egerben, immár a 25 alkalommal mutatja be a magyarországi akvarellisták alkotásait.
A 2024-es tárlatra 254 alkotó 608 művel pályázott. A tárlatra digitálisan beérkező alkotásokat kiemelkedő szakértőkből álló zsűri bírálta el, válogatta ki május 6-án. A zsűri munkájába az idén felkérést kaptak: Gaál József festő- és grafikusművész, a Magyar Képzőművészeti Egyetem docense – a zsűri elnöke, Szurcsik József képzőművész, a Magyar Képzőművészeti Egyetem volt rektorhelyettese, a Grafika tanszék docense, Csurka Eszter képzőművész, Wehner Tibor művészettörténész, művészeti író – mindannyian Munkácsy Mihály-díjjal kitüntettek ‒, Lobler Ferenc festő- és grafikusművész, a Magyar Vízfestők Társasága elnöke és H. Szilasi Ágota művészettörténész (Dobó István Vármúzeum). Döntésük alapján a kiállításon 125 alkotó 190 műve kerül bemutatásra. A kiállításon való részvétel és valamely díj elnyerése – melyet művészeti, állami, önkormányzati és felsőoktatási szervek alapítottak – egyre nagyobb rangot jelent. 


A Magyar Művészeti Akadémia Képzőművészeti Tagozata fődíját a szakmai megnyitót követően Gaál József festőművész, a Magyar Képzőművészeti Egyetem docense, a zsűri elnöke adta át Gulyás Andrea Katalin festőművésznek.

A Kulturális és Innovációs Minisztérium kiemelt díját Orr András festőművész vehette át Dr. Karasszon Ágnes főosztályvezető asszonytól.


A „Pro Arte” Eger Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének díját Baji Miklós Zoltán (BMZ) festőművész érdemelte ki, az elismerést Minczér Gábor alpolgármestertől vehette át.


Az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem fiatal alkotóknak alapított díját Kopasz Tamás intézetigazgató Ipach Fruzsina festőművésznek adta át.

A kiállítás megrendezésének, szervezésének szakmaiságát a Dobó István Vármúzeum munkatársai garantálják az 1970-es évek óta. A biennálék, majd triennálék nagydíjasai-díjasai ennek a folyamatnak a legkiemelkedőbb egyéniségei, összefogásukból 1991-ben alakult meg a Magyar Vízfestők Társasága, mely szakmai közösséggel folyamatos kapcsolatot tart fent múzeumunk.

A tárlathoz kapcsolódik Ványai Magdolna festőművész, az előző triennálé nagydíjasa – az Eszterházy Károly Egyetem Vizuális-Művészeti Intézetének egykori oktatója –, kamarakiállítása. 

A kiállításhoz reprezentatív, kétnyelvű (magyar-angol), színes katalógust jelentetünk meg Gaál József festőművész előszavával. A nagydíjas munkásságát Dr. Széplaki Gerda esztéta méltatja. A 25. jubileumi kötet tartalmazni fogja a kiállításorozatra vonatkozó adatokat, a bibiográfiát, publikációkat… Illetve említésre kerül az a közel 300 darabos, országos jelentőségű kortárs akvarell gyűjtemény, melyet a Dobó István Vármúzeum a biennálékon, illetve triennálékon szereplő alkotásokból válogatva, különböző támogatásokat elnyerve (NKA) épített, melynek legkvalitásosabb darabjai több alkalommal reprezentálták a magyar akvarellművészetet külföldön is. 

Az akvarell, a gouache, a színes pác és az egyéb vizes bázisú festékek innovatív és sokrétű közlésmódra alkalmas eszköztára többféle műfajból vonzza a művészeket: festőket, grafikusokat. A kortárs művészek széles köre, de egyre több fiatal érdeklődik e szabad művészi gondolatok, érzelmek, trendek fontos eseményévé, jelentős kortárs képzőművészeti fórummá vált rendezvény iránt. A szabad beadású tárlat folyamatos impulzusokat ad a korszak alkotóinak és számos 20–21. századi festői életművet tett gazdagabbá. A szakemberek közül többen azt állítják, hogy a döntően az áttetszőségre, festékek lazúros felhordására, a közvetlen gesztusokra építő akvarell műfajának magyarországi virágzása az egri kiállítások nélkül nem következett volna be.

A kiállítások megvalósításában fő támogatóink a Nemzeti Kulturális Alap és a Magyar Művészeti Akadémia voltak, emellett a Magyar Képzőművészeti és Iparművészeti Társaságok Szövetsége és a Magyar Vízfestők Társsága volt segítségünkre.