Középiskolásoknak

Dobó István Vármúzeum

HU / EN / PL / DE

3300, Eger, Vár 1.
Tel.: +36/36/312-744
E-mail: varmuzeum@egrivar.hu

Egri Programok

Egri Programok

KEDVES MÚZEUMBARÁT PEDAGÓGUSOK!

Kérjük, engedje meg, hogy először a múzeumpedagógiai tervünk legfontosabb gondolatait osszuk meg Önökkel:

A Dobó István Vármúzeum egyik legfontosabb küldetése, hogy a felhalmozott tárgyi örökséget és az egyedülálló műemléki környezetet sokoldalúan, élményszerűen bemutassa. A múzeum küldetésének fontos eleme, hogy az ide látogató gyermekek is maradandó élménnyel távozzanak az Egri vár falai közül. Múzeumpedagógiai tevékenységünket leginkább a múzeum sajátos műemléki helyzete, az Egri vár kultusza határozza meg. Témáinkat e szerint állítottuk össze. 

Néhány jó tanács az Önnek és osztályának leginkább megfelelő foglalkozás kiválasztásához:

Minden foglalkozáshoz rövid leírást adunk és jelöljük a korcsoportot is.

Miután sikerült tájékozódni, hívja a kollégáinkat az alábbi telefonszámokon:

Várműhely: +36 30/815-0959, Vármúzeum: 36/312-744/112-es mellék, vagy keressen minket e-mailben: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

A múzeumpedagógiai foglalkozások díja: 600 Ft/fő.

A foglalkozásokon való részvétel feltétele a múzeumi belépőjegy megvásárlása! (Kedvezményes jegy: 6-26 év közöttieknek 850 Ft)!

A foglalkozásra való jelentkezését a telefonos egyeztetés után, a honlap Látogatóknak - Iskoláknak - Időpont kérés menüpont kitöltésével tudjuk véglegesíteni. Kérjük, hogy lehetőség szerint 10 nappal korábban jelentkezzen!

A foglalkozások kezdő időpontját a kiállítások nyitva tartásához igazítjuk.

A foglalkozások tanítási napokon vehetők igénybe. Egyéb igényeket telefonon tudják egyeztetni kollégáinkkal.

 

ÍGY ÉLTEK…

A témakörhöz kapcsolódó foglalkozások az egri vár történelmi korszakait, valamint a Dobó István Vármúzeum gyűjteményeit mutatják be.

 

„Ebben a várban van most a maradék ország sorsa.”
Stratégai társasjáték
Az Ostrom 38 napja - Stratégiai játék az ostromhoz, Eger és Magyarország történetéhez kapcsolódó kérdések segítségével A diákok puzzle darabokból rakják össze a játéktáblát, mely az egri várat ábrázolja madártávlatból. A játék során 2-2 magyar és török csapat küzd egymással. A játék célja kettős: a törököknek el kell foglalni az egri vár stratégiai pontjait, illetve a vár egészét, a magyaroknak pedig meg kell akadályozni a törökök várfoglalását. Az a csapat győz, akinek a játék végén a legtöbb figurája marad a táblán.
Tantárgy
történelem, magyar nyelv és irodalom, etika
Óra, násfa, nyoszolya
Főúri életmód a XVI-XVII. században
A foglalkozás során a XVI. és XVII. század főúri életmódjába adunk betekintést. Az egri vár története című kiállítás egyes részeinek felfedezésével megismertetjük a gyerekekkel a lakáskultúrát, az életkörülményeket, a mindennapok teendőit. Az öltözködést, a férfi és női divat legfontosabb ismérveit, az akkori trendeket is sorra vesszük, miközben a gyerekek maguk is beöltözhetnek.
Tantárgy
történelem, magyar nyelv és irodalom, etika, vizuális kultúra
„Tartsd pofádhoz azt fegyvert!…”
A XVI. század fegyverei
A foglalkozás fő témája a végvári vitézi élet. A gyerekek a várvédők fegyvereit mustrálhatják, kézbe vehetik a szablyát, kardot, íjat, páncél sisakot. A foglalkozás második felében vívólépéseket tanulunk.
Tantárgy
történelem, magyar nyelv és irodalom, etika
Műhelytitkok
Restaurálás
Az egri vár a Dobó István Vármúzeum számos gyűjteményének, műtárgyának ad otthont. A foglalkozás ennek – a látogatók számára kevésbé ismert – világnak a titkait fedi fel. A régészeti feltárások során előkerült leletanyagok konzerválása a restaurátorok munkájának eredménye. A foglalkozáson egy szakember bemutatóján keresztül, egy régészeti ásatáson előkerült tál életre keltése révén ismertetjük meg a diákokkal a restaurálás folyamatát, a restaurátori mesterséget.
Tantárgy
történelem, magyar nyelv és irodalom, etika, vizuális kultúra, kémia
Mivel fűtött Mátyás király?
Kályhák és kályhacsempék
Az Egri vár története című kiállításban végignézzük a püspöki palota rekonstruált cserépkályháit és megismertetjük a korabeli fűtési rendszer használatát, a gótikus és reneszánsz kályhaszemek motívumkincsét. A gyerekek a foglalkoztató teremben egy gránátalmás kályhacsempét festhetnek meg.
Tantárgy
történelem, magyar nyelv és irodalom, etika, vizuális kultúra
Réce ruca vadliba
A paraszti konyha tárgyi világa
A foglalkozás során a palóc vidék konyhájának tárgyi világát mutatjuk be. Megismerhetik a lakodalom szokásrendjét, az egykoron készült ételeket, kalácsokat, összeállíthatják az ünnepi vacsora menüsorát. Viseletbe öltözve eljátszathatják a kásapénz szedését és a vőfély segítségével felelevenítjük az ételt beköszöntő verseket. A foglalkozáson lehetővé tesszük, hogy kézbe vehessék a régen használt tárgyakat.
Tantárgy
történelem, magyar nyelv és irodalom, etika, vizuális kultúra
Egri vár titkai
Logikai feladványok történelmi környezetben
A játék célja a vár felfedezése, miközben történetéhez kapcsolódó feladványokat oldanak meg a játékosok. Ajánljuk azoknak, akik jó feladvány megoldó érzékkel, helyzetfelismeréssel, valamit térbeli tájékozódási képességgel rendelkeznek.
Tantárgy
történelem, magyar nyelv és irodalom, etika, testnevelés
„Boszorkányok pedig nincsenek...”
A boszorkányperek tanúságai
A foglalkozás során a középkori Magyarországon létrejött boszorkányüldözések társadalmi és lélektani oldalát vizsgáljuk meg. A diákok egy 1727-es egri pert játszanak el, majd a kiállításban megkeressük az ítélethez kapcsolódó büntetés végrehajtási eszközöket.
Tantárgy
történelem, magyar nyelv és irodalom, etika, vizuális kultúra, dráma és tánc
„Nem írom pennával, fekete tintával, de szablyám élivel…”
Élet a török-kori Magyar Királyságban
A kerettantervhez kapcsolódva, játékos formában, a diákok aktív közreműködésével, írott források és tárgymásolatok segítségével elemezzük végig a 16-17. század életmódját és társadalmi szerepeit a Magyar Királyság területén. A foglalkozás kifejezetten a 16-18 éves korosztály számára készült, melyben a kora újkori életmódról tanultakat tisztázzuk, valamint további érdekes tényeket, adatokat is megismerünk a korszakkal kapcsolatban, melyre a tanórák keretében már nem mindig adódik lehetőség, de jól használhatóak mind az érettségi vizsgán, mind az általános műveltség kialakításában.
Tantárgy
történelem, magyar nyelv és irodalom, etika, vizuális kultúra, dráma és tánc
Kávé. tea, dohányfüst
Avagy mit hagytak ránk az oszmán-törökök?
A foglalkozás során megismerkedünk a hódoltság mindennapjaival, hogyan éltek az oszmán-törökök által elfoglalt országrészben az ott maradó magyarok és a beköltöző új lakosok. Korabeli források és tárgymásolatok segítségével megismerkedünk azzal, hogyan épült föl a társadalom a török-korban, milyen szokásokat hoztak a hódítók, és ebből mi maradt meg a mai napig. A foglalkozás műhelymunka keretében kifejezetten a középiskolás korosztály számra készült, kapcsolódva a kerettantervhez. Emellett olyan kérdéskörökre, fogalmakra is részletesebben kitérünk, melyekre az iskolai tanóra keretében már nem mindig jut idő.
Tantárgy
történelem, magyar nyelv és irodalom, etika, vizuális kultúra
„Királyodat becsülöm, de nem félek tőle”
Követjárás és ajándékozás
A foglalkozás során drámajáték és aktív műhelymunka segítségével beszélgetünk arról, mikor és hol, mit tartunk „odaillő viselkedésnek”. Rendkívül fontos a ma társadalma számára is az adott környezetben a megfelelő viselkedés, etikett elsajátítása. A foglalkozáson korabeli források felhasználásával egy választott szituáción keresztül nézzük meg egy követjárás elvárásait a 16-17. században: ki mehetett, milyen ajándékot illett vinni, hogyan kellett viselkedni. A drámajáték során a modern társadalomra, a mai világ elvárásaira is reflektálunk.
Tantárgy
történelem, magyar nyelv és irodalom, etika, vizuális kultúra, dráma és tánc

 

GÁRDONYI KÖZELÉBEN

A témához kapcsolódó foglalkozások a Gárdonyi életművet ismertetik meg.

 

Gárdonyi műhelyében
Az író hétköznapjai
Gárdonyi életműve messze túlmutat az Egri csillagok című regényen. Sokoldalúságát, izgalmas életét, műhelytitkait, írói módszereit mutatjuk meg az otthonában, majd a foglalkoztató teremben a novellista Gárdonyit ismerjük meg.
Tantárgy
történelem, magyar nyelv és irodalom, etika, vizuális kultúra, dráma és tánc
Bornemissza Gergely, az egri vár esze
Tüzes szerszámok
Az egri vár hadnagya messze földön híressé vált tüzes találmányaival. A foglalkozás során megismerhetik a gyerekek Bornemissza Gergely életét, tűzszerészi leleményességét. Felelevenítjük Tinódi Lantos Sebestyén, Gárdonyi Géza műveinek részleteit a találmányokra vonatkozóan. A foglalkozás második felében tüzes labdát készítünk, melyet használatban is kipróbálunk Bornemissza Gergely nyomán.
Tantárgy
történelem, magyar nyelv és irodalom, hon- és népismeret, etika, technika, vizuális kultúra, kémia
Jumurdzsák gyűrűje
A gyűrű története és elkészítése
Gárdonyi Géza Egri csillagok regényének egyik kulcsfontosságú tárgya egy gyűrű. A foglalkozás során végig követjük útját, hogyan kerül egyik szereplőtől a másikhoz, mit jelent ez a tárgy Jumurdzsáknak. Felidézzük, hogy különböző történeti korokban milyen talizmánok, amulettek váltak fontossá a hajdani embereknek. A foglalkozás második felében mindenki elkészítheti tűzzománc technikával a gyűrű kövét.
Tantárgy
történelem, magyar nyelv és irodalom, etika, vizuális kultúra, technika

 

VÁRMŰHELY

 

„Mi kerül a vászonra? Kenyér, ház - vagy két kobra?”
Kékfestés
A népviselet színes alapanyagának előkészítéséhez használták régen a kékfestő eljárást. A kékfestő mesterek hagyományos technikáját idézzük fel a foglalkozás elején fotók segítségével. Majd eredeti dúcok segítségével terítőt készíthetnek.
Tantárgy
történelem, magyar nyelv és irodalom, etika, vizuális kultúra, technika
„Ég a gyertya, ég…”
Gyertyamártás
Az egyik legősibb világítási eszköz a gyertya. Felidézzük, milyen szimbolikus jelentéseket hordoz a magyar néphitben. Gyertyamártó mester műhelyét egy kis filmben mutatjuk be. A gyerekek megismerhetik és kipróbálhatják a gyertya mártásának folyamatát.
Tantárgy
történelem, magyar nyelv és irodalom, etika, vizuális kultúra, technika
„Kitették a szűrét”
Szűrszabók
A szűr a magyar nép legősibb és legkedveltebb ruhadarabja. Egerben 22 mester egy saját típust alakított ki, a teljesen telehímzett szűrt. A gyerekek megismerkedhetnek a férfi ruhadarab szabásával, díszítésének különféle technikáival, a rózsa, tulipán, szegfű, rozmaring díszítőelemek elterjedésével a népi kultúrában. A foglalkozás végén a számukra kedves motívumot kihímezhetik.
Tantárgy
történelem, magyar nyelv és irodalom, etika, vizuális kultúra
Az Illuminátor
Kódexek világa
A foglalkozás célja, hogy bemutassa a kézzel írott középkori könyvek anyagát, készítési technikáját, megismertessen a középkori kódexfestészet remekeivel.
A könyvek díszítésén keresztül tanulmányozzuk a miniatúrák, iniciálék készítőinek munkáját.
A megismert példák alapján minden gyerek elkészítheti a saját tervezésű festett, képpel díszített kezdőbetűjét.
Tantárgy
történelem, magyar nyelv és irodalom, etika, vizuális kultúra, technika
Mesélő kövek
A kőfaragó mesterség
Ismerkedünk a foglalkozáson a kőfaragó mesterség szerepével, az építőműhelyek, a céhek alakulásával a középkortól. Megvizsgáljuk milyen mesterségbeli tudással rendelkezhettek az egri vár kőfaragói a kiállításokban látható kőemlékek alapján. Egy kiválasztott motívum segítségével mintadarabot készítünk a foglalkozás második felében.
Tantárgy
történelem, magyar nyelv és irodalom, etika, vizuális kultúra, technika
Az ötvösművész
A zománcozott díszítés
A foglalkozás bepillantást enged egy több ezer éves múlttal rendelkező technika rejtelmeibe. A történeti korok zománcozott művei segítségével áttekintjük az ötvösművészet remekeit.
A foglalkozás további részében a gyerekek a tűzzománc technika alapjaival ismerkednek meg és elkészíthetik egyedi tervezésű ékszereiket
Tantárgy
történelem, magyar nyelv és irodalom, etika, vizuális kultúra, technika
A szép fehér művészet
A papírmerítő
A papír története szorosan összefügg az írásbeliség alakulásával.
A foglalkozáson először röviden áttekintjük a papír készítésének előzményeit. Beszélünk a merített papír elterjedéséről, a szükséges alapanyagokról és készítésének lépéseiről.
Az óra második felében a résztvevő gyermekek hagyományos eljárással saját kezűleg merítenek papírt.
Tantárgy
történelem, magyar nyelv és irodalom, etika, vizuális kultúra, technika
Tulipán a csillagok alatt
A noszvaji kazettás mennyezet díszítményei
A foglalkozás bevezető részében megismerkedünk a történeti kiállításban látható mennyezet díszítményeivel, a növényi ornamentikával, a figurális ábrázolásokkal. Igyekszünk minél több irányból megközelíteni és megfejteni a festő asztalosok által használt gazdag jelképrendszert.
Ezt követően a műhelyben festett fatáblákat készítenek a diákok a mennyezet-kazetták képi világára építve.
Tantárgy
történelem, magyar nyelv és irodalom, etika, vizuális kultúra, technika
Hírlevél feliratkozás