Felső tagozatos általános iskolásoknak

Dobó István Vármúzeum

HU / EN / PL / DE

3300, Eger, Vár 1.
Tel.: +36/36/312-744
E-mail: varmuzeum@egrivar.hu

Felső tagozatos általános iskolásoknak

Egri Programok

Egri Programok

Múzeumpedagógiai kínálat felső tagozatos általános iskolásoknak

KEDVES MÚZEUMBARÁT PEDAGÓGUSOK!

Kérjük, engedje meg, hogy először a múzeumpedagógiai tervünk legfontosabb gondolatait osszuk meg Önökkel:

A Dobó István Vármúzeum egyik legfontosabb küldetése, hogy a felhalmozott tárgyi örökséget és az egyedülálló műemléki környezetet sokoldalúan, élményszerűen bemutassa. A múzeum küldetésének fontos eleme, hogy az ide látogató gyermekek is maradandó élménnyel távozzanak az Egri vár falai közül. Múzeumpedagógiai tevékenységünket leginkább a múzeum sajátos műemléki helyzete, az Egri vár kultusza határozza meg. Témáinkat e szerint állítottuk össze. 

Néhány jó tanács az Önnek és osztályának leginkább megfelelő foglalkozás kiválasztásához:

Minden foglalkozáshoz rövid leírást adunk és jelöljük a korcsoportot is.

Miután sikerült tájékozódni, hívja a kollégáinkat az alábbi telefonszámokon:

Várműhely: +36 30/815-0959, Vármúzeum: 36/312-744/112-es mellék, vagy keressen minket e-mailben: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

A múzeumpedagógiai foglalkozások díja: 600 Ft/fő.

A foglalkozásokon való részvétel feltétele a múzeumi belépőjegy megvásárlása! (Kedvezményes jegy: 6-26 év közöttieknek 850 Ft)!

A foglalkozásra való jelentkezését a telefonos egyeztetés után, a honlap Látogatóknak - Iskoláknak - Időpont kérés menüpont kitöltésével tudjuk véglegesíteni. Kérjük, hogy lehetőség szerint 10 nappal korábban jelentkezzen!

A foglalkozások kezdő időpontját a kiállítások nyitva tartásához igazítjuk.

A foglalkozások tanítási napokon vehetők igénybe. Egyéb igényeket telefonon tudják egyeztetni kollégáinkkal.

 

ÍGY ÉLTEK…

A témakörhöz kapcsolódó foglalkozások az Egri vár történelmi korszakait, valamint a Dobó István Vármúzeum gyűjteményeit mutatják be.

 

„Ebben a várban van most a maradék ország sorsa.”
Stratégiai társasjáték
Az Ostrom 38 napja - Stratégiai játék az ostromhoz, Eger és Magyarország történetéhez kapcsolódó kérdések segítségével.
A diákok puzzle darabokból rakják össze a játéktáblát, mely az Egri várat ábrázolja madártávlatból. A játék során 2-2 magyar és török csapat küzd egymással. A játék célja kettős: a törököknek el kell foglalni az Egri vár stratégiai pontjait, illetve a vár egészét, a magyaroknak pedig meg kell akadályozni a törökök várfoglalását. Az a csapat győz, akinek a játék végén a legtöbb figurája marad a táblán.
Tantárgy
történelem, magyar nyelv és irodalom, hon- és népismeret, erkölcstan
„Vajon s mikor leszön jó Budában lakásom”
Élet a török-kori Magyar Királyságban
A foglalkozás kifejezetten felső tagozatos diákok számára nyújt betekintést a 16-17. század mindennapi életébe. Kapcsolódva a kerettanterv fogalmaihoz, egy szituációs játék segítségével, műhelymunka keretében áttekintjük, hogyan és kik laktak a késő középkori, kora újkori Magyarország városaiban, mezővárosaiban, egyáltalán hogyan is kell elképzelnünk a várost és a benne lakó polgárt. Hogyan hatott rájuk a török hódítás, milyen felekezetek, újítások jelentek meg a korszakban? A játék végén képzeletben részt vehetnek a diákok egy igazi királyné koronázáson, melynek szabályaival, illetve a korabeli viselkedési, öltözködési szokásokkal ismerkedünk meg.
Tantárgy
történelem, magyar nyelv és irodalom, hon- és népismeret, erkölcstan
„Óra, násfa, nyoszolya…”
Főúri életmód a XVI-XVII. században
A foglalkozás során a XVI. és XVII. század főúri életmódjába adunk betekintést. Az egri vár története című kiállítás egyes részeinek felfedezésével megismertetjük a gyerekekkel a lakáskultúrát, az életkörülményeket, a mindennapok teendőit. Az öltözködést, a férfi és női divat legfontosabb ismérveit, az akkori trendeket is sorra vesszük, miközben a gyerekek maguk is beöltözhetnek.
Tantárgy
történelem, magyar nyelv és irodalom, hon- és népismeret, erkölcstan
„Tartsd pofádhoz az fegyvert…”
A XVI. század fegyverei
A foglalkozás fő témája a végvári vitézi élet. A gyerekek a várvédők fegyvereit mustrálhatják, kézbe vehetik a szablyát, kardot, íjat, páncél sisakot.
Tantárgy
történelem, magyar nyelv és irodalom, hon- és népismeret, erkölcstan, testnevelés
Mi a régészet?
Régész munka közben
A gyerekekkel a foglalkozás első felében a régész hivatásával, munkájának legfőbb eszközeivel ismerkedünk meg. Sorra vesszük a régészeti korszakokat, beillesztjük ezeket a régészeti idővonalra. A foglalkozás második felében a régészeti homokozóban a gyerekek maguk is kipróbálhatják a különleges mesterséget.
Tantárgy
történelem, hon- és népismeret, erkölcstan
Műhelytitkok
Restaurálás
Az Egri vár a Dobó István Vármúzeum számos gyűjteményének, műtárgyának ad otthont. A foglalkozás ennek – a látogatók számára kevésbé ismert – világnak a titkait fedi fel. A régészeti feltárások során előkerült leletanyagok konzerválása a restaurátorok munkájának eredménye. A foglalkozáson egy szakember bemutatóján keresztül, egy régészeti ásításon előkerült tál életre keltése révén ismertetjük meg a diákokkal a restaurálás folyamatát, a restaurátori mesterséget.
Tantárgy
történelem, hon- és népismeret, erkölcstan, kémia
Mivel fűtött Mátyás király?
Kályhák és kályhacsempék
Az Egri vár története című kiállításban végignézzük a püspöki palota rekonstruált cserépkályháit, ismertetjük a korabeli fűtési rendszer használatát. Megismerkedünk a gótikus és reneszánsz kályhacsempék motívumkincseivel. A gyerekek a foglalkoztató teremben egy gránátalmás kályhaszemet festhetnek meg.
Tantárgy
történelem, magyar nyelv és irodalom, hon- és népismeret, erkölcstan, technika, vizuális kultúra
Malomtól az ostromjátékig
Játéktörténet, szórakozás és szabadidő
Mit jelent az a szó, hogy játék, játszani? Mikor, miért és hogyan játszunk? Ezekre a kérdésekre keressük a választ az óra bevezetőjében, majd műtárgyak segítségével megismerhetik a diákok, hogy mivel és hogyan játszottak a gyerekek vagy a felnőttek az egyes történeti korokban. Az óra második felében ostromjátékot tanulnak.
Tantárgy
történelem, magyar nyelv és irodalom, hon- és népismeret, erkölcstan, technika, vizuális kultúra
Beszédes népviselet
Az egri népviselet
Az öltözet kiemeli az előnyös tulajdonságokat, díszít, felhívja a figyelmet, véd, melegít és sok esetben egész szimbólumrendszert hordoz. A foglalkozáson bemutatjuk az egri népviseletet, melyet a gyerekek magukra is ölthetnek. Az óra végén papírbabát öltöztetnek föl a már megismert viseleti darabok alapján, melyet megfesthetnek.
Tantárgy
történelem, magyar nyelv és irodalom, hon- és népismeret, erkölcstan, technika, vizuális kultúra
Cséklye, bakszekér, zúgattyú
Népi játékok a Palócföldről
Észak-Magyarország népi kultúrájának játékszereit és a gyermekfolklór gazdag változatait ismerhetik meg a gyermekek. Bepillantást nyerhetnek a különböző életszakaszok jellegzetes játékaiba. A lányok a babák öltöztetésének rendjét, a miniatűr háztartási eszközöket, a fiúk a kicsinyített munkaeszközöket vehetik kézbe. Bemutatjuk mire való a járom, a bakszekér, a csontcsikó és a dióhéj csattogó. A foglalkozás végén zúgattyút készítünk és megtanuljuk a mancsozást, a „cséklyézést”, azaz a gólyalábazást.
Tantárgy
történelem, magyar nyelv és irodalom, hon- és népismeret, erkölcstan, technika, vizuális kultúra
Réce ruca vadliba
A paraszti konyha tárgyi világa
A foglalkozás során a palóc vidék konyhájának tárgyi világát mutatjuk be. Megismerhetik a lakodalom szokásrendjét, az egykoron készült ételeket, kalácsokat, összeállíthatják az ünnepi vacsora menüsorát. Viseletbe öltözve eljátszathatják a kásapénz szedését és a vőfély segítségével felelevenítjük az ételt beköszöntő verseket. A foglalkozáson lehetővé tesszük, hogy kézbe vehessék a régen használt tárgyakat.
Tantárgy
történelem, magyar nyelv és irodalom, hon- és népismeret, erkölcstan, technika, vizuális kultúra
Kémek Eger oroszlánjai között
Térképek, titkok, felfedezések
A vár 4,5 hektáros területe felfedezésre vár. A játék során csapatokban, térkép segítségével járják be a gyerekek a vár helyszíneit, keresik meg azokat a dolgokat, amelyeket az átlag látogató szeme elkerül. Ajánljuk azoknak a csoportoknak, akik szeretnének egy kicsit mozogni, miközben érdeklődnek a környezet történelmi háttere iránt is.
Tantárgy
történelem, magyar nyelv és irodalom, hon- és népismeret, erkölcstan, technika, vizuális kultúra, testnevelés
„Boszorkányok pedig nincsenek...”
A boszorkányperek tanúságai
A foglalkozás során a középkori Magyarországon létrejött boszorkányüldözések társadalmi és lélektani oldalát vizsgáljuk meg. A diákok egy 1727-es egri pert játszanak el, majd a kiállításban megkeressük az ítélethez kapcsolódó büntetés végrehajtási eszközöket.
Tantárgy
történelem, magyar nyelv és irodalom, hon- és népismeret, erkölcstan, technika, vizuális kultúra

 

APRÓDISKOLA

 

Virtuskodás
Mindennapos testnevelés
A serdülő kor jellemző megnyilvánulása a versengés, versenyzés. Ezt figyelembe véve ajánljuk felső tagozatos diákoknak tervezett testnevelés óránkat. Rövid bevezető és bemelegítő gyakorlatok után forgószínpad szerűen vitézkedhetnek: csatacsillagot dobnak vagy íjászkodnak, kötelet húznak, célba dobnak.
Tantárgy
történelem, erkölcstan, testnevelés
Vitézi próba
Játékos ügyességi feladatok
Ahhoz, hogy valaki az Egri vár vitéze lehessen, számos dolgot el kell sajátítania, például érdemes megtanulni, hogy is kell kihúzni az íjat, és a megfelelő célt eltalálni.
Ha már a csatacsillag dobás vagy a kelevéz hajítás sem jelent kihívást, jöhet a csata! A foglalkozáson elhangzott stratégiai ismereteket a gyerekek egy zokni-csatában sajátíthatják el és gyakorolhatják.
Tantárgy
történelem, erkölcstan, testnevelés
Középkori olimpia
Ügyességi verseny
A játékos sport és ügyességi feladatok versenye során a gyerekek négy próbát teljesítenek. Versenyszámok: csatacsillag dobás, settenkedő, szalmakoszorú dobás, és döröckölő.
Tantárgy
történelem, erkölcstan, testnevelés
Az apródvár ostroma
Zoknicsata
A gyerekek egy zoknicsata keretein belül, játékos formában ismerkedhetnek meg a kora újkor harcászatával. Két csapatra bontva tapasztalhatják meg egy erőd ostromlásának fortélyait. Ajánljuk azoknak a csoportoknak, akik sokat szeretnének mozogni, érdekes számukra a harc, de nem áll távol tőlük a becsületes játék sem.
Tantárgy
történelem, erkölcstan, testnevelés

 

GÁRDONYI KÖZELÉBEN

A témához kapcsolódó foglalkozások a Gárdonyi életművet ismertetik meg.

 

Gergők és Vicuskák
Az Egri csillagok világa
A foglalkozás során Gárdonyi Géza Egri csillagok című regényének világával ismerkedünk meg. Érdekes keletkezéséről, a regényírás nehézségeiről beszélgetünk, miközben a kéziratokat, Gárdonyi relikviáit is kézbe vesszük. A foglalkozás második felében lajstromjátékot játsszunk. Mindenki új szerepet találhat ki magának, és újraírjuk, újrajátsszuk a regény néhány jelenetét.
Tantárgy
történelem, magyar nyelv és irodalom, hon- és népismeret, erkölcstan, technika, vizuális kultúra
A tibetűk
Gárdonyi titkosírása
Gárdonyi Géza titkosírása mindig is sok találgatásra adott okot. A foglalkozás során „megfejtjük” Gárdonyi titkát és a tibetűkkel számos játékot próbálunk ki. (titkosírásos tilitoli, tikosírásos kockajáték, szövegírás tibetűkkel.)
Tantárgy
történelem, magyar nyelv és irodalom, hon- és népismeret, erkölcstan, technika, vizuális kultúra
Gárdonyi műhelyében
Az író hétköznapjai
Gárdonyi életműve messze túlmutat az Egri csillagok című regényen. Sokoldalúságát, izgalmas életét, műhelytitkait, írói módszereit mutatjuk meg az otthonában, majd a foglalkoztató teremben a Gárdonyi-kuckó játékait próbáljuk ki.
Tantárgy
történelem, magyar nyelv és irodalom, hon- és népismeret, erkölcstan, technika, vizuális kultúra
Bornemissza Gergely, az egri vár esze
Tüzes találmányok
Az egri vár hadnagya messze földön híressé vált tüzes találmányaival. A foglalkozás során megismerhetik a gyerekek Bornemissza Gergely életét, tűzszerészi leleményességét. Felelevenítjük Tinódi Lantos Sebestyén, Gárdonyi Géza műveinek részleteit a találmányokra vonatkozóan. A foglalkozás második felében tüzes labdát készítünk, melyet használatban is kipróbálunk Bornemissza Gergely nyomán.
Tantárgy
történelem, magyar nyelv és irodalom, hon- és népismeret, erkölcstan, technika, vizuális kultúra, kémia
Jumurdzsák gyűrűje
A gyűrű története és készítése
Gárdonyi Géza Egri csillagok regényének egyik kulcsfontosságú tárgya egy gyűrű. A foglalkozás során végig követjük útját, hogyan kerül egyik szereplőtől a másikhoz, mit jelent ez a tárgy Jumurdzsáknak. Felidézzük, hogy különböző történeti korokban milyen talizmánok, amulettek váltak fontossá a hajdani embereknek. A foglalkozás második felében mindenki elkészítheti tűzzománc technikával a gyűrű kövét.
Tantárgy
történelem, magyar nyelv és irodalom, hon- és népismeret, erkölcstan, technika, vizuális kultúra

 

VÁRMŰHELY

 

„Mi kerül a vászonra? Kenyér, ház - vagy két kobra?”
Kékfestés
A népviselet színes alapanyagának előkészítéséhez használták régen a kékfestő eljárást. A kékfestő mesterek hagyományos technikáját idézzük föl a foglalkozás elején fotók segítségével. Majd eredeti dúcok segítségével terítőt készíthetnek.
Tantárgy
történelem, hon- és népismeret, erkölcstan, technika, vizuális kultúra
„Ég a gyertya, ég…”
Gyertyamártás
Az egyik legősibb világítási eszköz a gyertya. Felidézzük, milyen szimbolikus jelentéseket hordoz a magyar néphitben. Gyertyamártó mester műhelyét egy kis filmben mutatjuk be. A gyerekek megismerhetik és kipróbálhatják a gyertya mártásának folyamatát.
Tantárgy
történelem, hon- és népismeret, erkölcstan, technika, vizuális kultúra
„Kitették a szűrét”
A szűrszabók
A szűr a magyar nép legősibb és legkedveltebb ruhadarabja. Egerben 22 mester egy saját típust alakított ki, a teljesen telehímzett szűrt. A gyerekek megismerkedhetnek a férfi ruhadarab szabásával, díszítésének különféle technikáival, a rózsa, tulipán, szegfű, rozmaring díszítőelemek elterjedésével a népi kultúrában. A foglalkozás végén a számukra kedves motívumot kihímezhetik.
Tantárgy
történelem, magyar nyelv és irodalom, hon- és népismeret, erkölcstan, technika, vizuális kultúra
Az Illuminátor
Kódexek világa
A foglalkozás célja, hogy bemutassa a kézzel írott középkori könyvek anyagát, készítési technikáját, megismertessen a középkori kódexfestészet remekeivel.
A könyvek díszítésén keresztül tanulmányozzuk a miniatúrák, iniciálék készítőinek munkáját.
A megismert példák alapján minden gyerek elkészítheti a saját tervezésű festett, képpel díszített kezdőbetűjét.
Tantárgy
történelem, magyar nyelv és irodalom, hon- és népismeret, erkölcstan, technika, vizuális kultúra
Mesélő kövek
A kőfaragó mesterség
Ismerkedünk a foglalkozáson a kőfaragó mesterség szerepével, az építőműhelyek, a céhek alakulásával a középkortól. Megvizsgáljuk milyen mesterségbeli tudással rendelkezhettek az egri vár kőfaragói a kiállításokban látható kőemlékek alapján. Egy kiválasztott motívum segítségével mintadarabot készítünk a foglalkozás második felében.
Tantárgy
történelem, hon- és népismeret, erkölcstan, vizuális kultúra, technika
A címerkép festő
Pajzsdíszítés
A pajzsokat a támadások kivédésére használták századokon keresztül, majd a címerek legfontosabb része lett. A foglalkozáson megismerkedünk kialakulásával és történetével és típusaival. Elemezzük a címerpajzson használatos színeket, mesteralakokat és címerképeket külön figyelmet fordítva Egerben fontos szerepet játszószó történelmi személyek címerábrázolásaira. Ezt követően mindenki megtervezheti, majd megfestheti a saját címerképét egy pajzsra a heraldika szabályait figyelembe véve.
Tantárgy
történelem, magyar nyelv és irodalom, hon- és népismeret, erkölcstan, technika, vizuális kultúra
Az ötvösművész
A zománcozott díszítés
A foglalkozás bepillantást enged egy több ezer éves múlttal rendelkező technika rejtelmeibe. A történeti korok zománcozott művei segítségével áttekintjük az ötvösművészet remekeit.
A foglalkozás további részében a gyerekek a tűzzománc technika alapjaival ismerkednek meg és elkészíthetik egyedi tervezésű ékszereiket.
Tantárgy
történelem, magyar nyelv és irodalom, hon- és népismeret, erkölcstan, technika, vizuális kultúra, kémia
A szép fehér művészet
A papírmerítő
A papír története szorosan összefügg az írásbeliség alakulásával.
A foglalkozáson először röviden áttekintjük a papír készítésének előzményeit. Beszélünk a merített papír elterjedéséről, a szükséges alapanyagokról és készítésének lépéseiről.
Az óra második felében a résztvevő gyermekek hagyományos eljárással saját kezűleg merítenek papírt.
Tantárgy
történelem, magyar nyelv és irodalom, hon- és népismeret, erkölcstan, technika, vizuális kultúra, kémia
Birka gyapja embernek ruhája
A nemezkészítő
A foglalkozáson a gyermekekkel játékos munka során a nemezelés alapjaival ismerkedünk. Bemutatjuk, átélhetővé és megtapasztalhatóvá tesszük ezt az ősi technikát. Először körüljárjuk a gyerekekkel, hogy mit takar ez a szó: nemez. Fontos a különböző anyagok élményszerű megismerése, belefeledkezhetünk a szőr simogatásába, majd megnézzük milyen állatok viselhették azt a bundát. a beszélgetést és a játékot követően egy nagy kupac szőrből labdát készítünk. Elsajátítják a gyermekek az alapvető munkamódszereket, tépkedünk, tömörítünk, szappanozunk, simogatunk, gyúrunk, gömbölygetünk.
Tantárgy
történelem, magyar nyelv és irodalom, hon- és népismeret, erkölcstan, technika, vizuális kultúra
Tulipán a csillagok alatt
A noszvaji kazettás mennyezet díszítményei
A foglalkozás bevezető részében megismerkedünk a történeti kiállításban látható mennyezet díszítményeivel, a növényi ornamentikával, a figurális ábrázolásokkal. Igyekszünk minél több irányból megközelíteni és megfejteni a festő asztalosok által használt gazdag jelképrendszert. Ezt követően a műhelyben festett fatáblákat készítenek a diákok a mennyezet-kazetták képi világára építve.
Tantárgy
történelem, magyar nyelv és irodalom, hon- és népismeret, erkölcstan, technika, vizuális kultúra
„Mi kerül a vászonra? - Kenyér, ház - vagy két kobra?”
Kékfestés
A népviselet színes alapanyagának előkészítéséhez használták régen a kékfestő eljárást. A kékfestő mesterek hagyományos technikáját idézzük föl a foglalkozás elején fotók segítségével. Majd eredeti dúcok segítségével terítőt készíthetnek.
Tantárgy
történelem, magyar nyelv és irodalom, hon- és népismeret, erkölcstan, technika, vizuális kultúra
Hírlevél feliratkozás