Alsó tagozatos általános iskolásoknak

Dobó István Vármúzeum

HU / EN / PL / DE

3300, Eger, Vár 1.
Tel.: +36/36/312-744
E-mail: varmuzeum@egrivar.hu

Alsó tagozatos általános iskolásoknak

Egri Programok

Egri Programok

Múzeumpedagógiai kínálat alsó tagozatos általános iskolásoknak

KEDVES MÚZEUMBARÁT PEDAGÓGUSOK!

Kérjük, engedje meg, hogy először a múzeumpedagógiai tervünk legfontosabb gondolatait osszuk meg Önökkel:

A Dobó István Vármúzeum egyik legfontosabb küldetése, hogy a felhalmozott tárgyi örökséget és az egyedülálló műemléki környezetet sokoldalúan, élményszerűen bemutassa. A múzeum küldetésének fontos eleme, hogy az ide látogató gyermekek is maradandó élménnyel távozzanak az Egri vár falai közül. Múzeumpedagógiai tevékenységünket leginkább a múzeum sajátos műemléki helyzete, az Egri vár kultusza határozza meg. Témáinkat e szerint állítottuk össze. 

Néhány jó tanács az Önnek és osztályának leginkább megfelelő foglalkozás kiválasztásához:

Minden foglalkozáshoz rövid leírást adunk és jelöljük a korcsoportot is.

Miután sikerült tájékozódni, hívja a kollégáinkat az alábbi telefonszámokon:

Várműhely: +36 30/815-0959, Vármúzeum: 36/312-744/112-es mellék, vagy keressen minket e-mailben: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

A múzeumpedagógiai foglalkozások díja: 600 Ft/fő.

A foglalkozásokon való részvétel feltétele a múzeumi belépőjegy megvásárlása! (Kedvezményes jegy: 6-26 év közöttieknek 850 Ft)!

A foglalkozásra való jelentkezését a telefonos egyeztetés után, a honlap Látogatóknak - Iskoláknak - Időpont kérés menüpont kitöltésével tudjuk véglegesíteni. Kérjük, hogy lehetőség szerint 10 nappal korábban jelentkezzen!

A foglalkozások kezdő időpontját a kiállítások nyitva tartásához igazítjuk.

A foglalkozások tanítási napokon vehetők igénybe. Egyéb igényeket telefonon tudják egyeztetni kollégáinkkal.

 

ÍGY ÉLTEK…

A témakörhöz kapcsolódó foglalkozások az Egri vár történelmi korszakait, valamint a Dobó István Vármúzeum gyűjteményeit mutatják be.

Kincses térkép az Egri várban
Várfelfedező játék
A "Kincses térkép az Egri várban" nem egy hagyományos múzeumpedagógiai foglalkozás. Az osztályok önállóan, foglalkoztató füzet segítségével vesznek részt egy játékos várfelfedező sétán. A foglalkozás végén kiderül mi a keresett kincs, mit is rejt a titok. A kincses térkép 7 helyszínét (állomását) kell felkeresni tetszőleges sorrendben, és minden állomáson egy-egy játékos feladatot kell megoldaniuk a gyerekeknek. A jó megoldásért cserébe egy szót vagy egy mondatrészt kapnak a kísérő tanártól, így az utolsó állomás után összeáll az a híres mondat, melyet Dobó kapitány mondott Gárdonyi Géza Egri csillagok c. regényében. Ez a titok, amiért 1552-ben nem tudták a törökök legyőzni a hős egri várvédőket.
Ár: 3000 Ft / osztály - 4 füzet
Tantárgy
Környezetismeret, magyar nyelv és irodalom, testnevelés
„Enyém a vár!”
Játsszunk „várast”!
A foglalkozás bevezető részében arra keressük a választ, hogy mikortól, és miért építettek várakat? Milyen anyagból készültek, mik a legfontosabb építészeti elemei? Az ezt követő várséta során megismerkedünk az Egri várral, annak jellegzetes elemeivel, épületeivel. A diákok minden egyes helyszínen játékos ügyességi feladatot oldanak meg.
Tantárgy
környezetismeret, magyar nyelv és irodalom, életvitel
Gólyaláb és döröckölő
Játéktörténet, szórakozás és szabadidő
Mit jelent az a szó, hogy játék, játszani? Mikor, miért és hogyan játszunk? Ezekre a kérdésekre keressük a választ az óra bevezetőjében, majd műtárgyak segítségével megismerhetik a kisdiákok, hogy mivel és hogyan játszottak a gyerekek vagy a felnőttek az egyes történeti korokban. Az óra második felében csoportokra osztva kipróbálhatják a gyerekek többek között a gólyalábon való járást, a döröckölőt vagy éppen a célba dobós játékot.
Tantárgy
testnevelés és sport
Zárt ajtók mögött
Játék Az egri vár története című kiállításban
Ezt a foglalkozásunkat november 1-től március 31-ig kizárólag hétfői napokon ajánljuk. Az egri vár története című kiállításban teremről teremre haladva, a foglalkozáson résztvevő gyerekek megismerkedhetnek az Egri várban élt mesteremberek mindennapjaival. Minden teremben egy-egy játék segít a kiállítás felfedezésében, az új ismeretek elsajátításában.
Tantárgy
Környezetismeret, magyar nyelv és irodalom, életvitel
Mivel fűtött Mátyás király?
Kályhák és kályhacsempék
Az Egri vár története című kiállításban végignézzük a püspöki palota rekonstruált cserépkályháit, ismertetjük a korabeli fűtési rendszer használatát. Megismerkedünk a gótikus és reneszánsz kályhaszemek motívumkincseivel. A gyerekek a foglalkoztató teremben egy gránátalmás kályhacsempét festhetnek meg.
Tantárgy
Környezetismeret, magyar nyelv és irodalom, életvitel, vizuális kultúra, technika
Beszédes népviselet
Az egri népviselet
Az öltözet kiemeli az előnyös tulajdonságokat, díszít, felhívja a figyelmet, véd, melegít és sok esetben egész szimbólumrendszert hordoz. A foglalkozáson bemutatjuk az egri népviseletet, melyet a gyerekek magukra is ölthetnek. Az óra végén papírbabát öltöztetnek föl a már megismert viseleti darabok alapján, melyet megfesthetnek.
Tantárgy
Környezetismeret, magyar nyelv és irodalom, életvitel, vizuális kultúra
Cséklye, bakszekér, zúgattyú
Népi játékok a Palócföldről
Észak-Magyarország népi kultúrájának játékszereit és a gyermekfolklór gazdag változatait ismerhetik meg a gyermekek. Bepillantást nyerhetnek a különböző életszakaszok jellegzetes játékaiba. A lányok a babák öltöztetésének rendjét, a miniatűr háztartási eszközöket, a fiúk a kicsinyített munkaeszközöket vehetik kézbe. Bemutatjuk mire való a járom, a bakszekér, a csontcsikó és a dióhéj csattogó. A foglakozás végén zúgattyút készítünk és megtanuljuk a mancsozást, a „cséklyézést”, azaz a gólyalábazást.
Tantárgy
Környezetismeret, magyar nyelv és irodalom, életvitel, vizuális kultúra
Réce ruca vadliba
A paraszti konyha tárgyi világa
A foglalkozás során a palóc vidék konyhájának tárgyi világát mutatjuk be. Megismerhetik a lakodalom szokásrendjét, az egykoron készült ételeket, kalácsokat, összeállíthatják az ünnepi vacsora menüsorát. Viseletbe öltözve eljátszatják a kásapénz szedését és a vőfély segítségével felelevenítjük az ételt beköszöntő verseket. A foglalkozáson lehetővé tesszük, hogy kézbe vehessék a régen használt tárgyakat.
Tantárgy
Környezetismeret, magyar nyelv és irodalom, életvitel, vizuális kultúra

 

APRÓDISKOLA

 

Adj király katonát!
Mindennapos testnevelés
Az alsó tagozatos mozgásfejlesztő órák egyik fő feladata fejleszteni az egyensúlyérzékelést, koordinációt és a térbeli tájékozódást. Ezeknek a szempontoknak jól megfelel, így ajánljuk alsó tagozatos diákoknak tervezett testnevelés óránkat. Rövid bevezető és bemelegítő gyakorlatok után a gyerekek forgószínpad szerűen végzik a következő játékos feladatokat: dobon borsó, várfalas célba-dobó, kötélhúzó, settenkedő és csatacsillag dobó (1-2. osztály) vagy íjászat. (3-4. osztály)
Tantárgy
Környezetismeret, testnevelés, erkölcstan
Vitézi próba
Játékos ügyességi feladatok
Ahhoz, hogy valaki az Egri vár vitéze lehessen, számos dolgot el kell sajátítania, például érdemes megtanulni, hogy is kell kihúzni az íjat, és a megfelelő célt eltalálni. Az sem árt, ha valaki a közelharcban jeleskedik, a vívólépések elsajátítása után bármilyen kihívóval szembenézhet. Ha már a csatacsillag dobás és kelevézhajítás sem jelent kihívást, jöhet a csata! A foglalkozáson elhangzott stratégiai ismereteket a gyerekek egy zokni-csatában sajátíthatják el és gyakorolhatják!
Tantárgy
Környezetismeret, erkölcstan, testnevelés
Középkori olimpia
Ügyességi verseny
A játékos sport és ügyességi feladatok versenye során a gyerekek négy próbát teljesítenek. Versenyszámok: csatacsillag dobás, settenkedő, szalmakoszorú dobás, és döröckölő.
Tantárgy
Környezetismeret, testnevelés, erkölcstan
Láss csatát!
Stratégiai játék, zokni-csata
Fontos szempont egy ostromnál a megfelelő stratégia, amelyet a gyerekek egy zokni-csatában meg is tanulhatnak!
Tantárgy
Környezetismeret, erkölcstan, testnevelés

 

GÁRDONYI KÖZELÉBEN

A foglalkozások a mesemondó Gárdonyi Gézát ismertetik meg a gyerekekkel.

 

Szüleim gyémántja voltam
Gárdonyi mesevilága
Az óra első felében Gárdonyi Géza házába látogatunk. A ház bemutatása során az íróról, az író életéről, munkásságáról kapnak ismeretet a gyerekek. Visszatérve a várba a „Mióta haragszik a kutya a macskára?” című bábjátékot nézik meg. A mese után könyvjelzőt készíthetnek.
Tantárgy
Környezetismeret, magyar nyelv és irodalom, életvitel, vizuális kultúra
A mesemondó Gárdonyi Géza
Állatmesék szereplői
A meseíró Gárdonyi Gézát szeretnénk bemutatni a gyerekeknek egy-egy választott történeten keresztül. A foglalkozáson a szereplők kerülnek figyelmünk középpontjába. Megbeszéljük, mi jellemzi őket, milyen tulajdonságaikkal találkozhattunk. Miután megismerkedtünk velük, mindenki elkészíti a kedvenc mesehősét agyagból és textilből.
Tantárgy
Környezetismeret, magyar nyelv és irodalom, életvitel, vizuális kultúra

 

VÁRMŰHELY

A Várműhelyben megtartott foglalkozások az Egri vár történelmi korszakait, valamint a Dobó István Vármúzeum gyűjteményeit mutatják be úgy, hogy a gyerekek tárgyalkotó tevékenység során mélyíthetik ismereteiket.

 

Az Illuminátor
A kódexek világa
A foglalkozás célja, hogy bemutassa a kézzel írott középkori könyvek anyagát, készítési technikáját, megismertessen a középkori kódexfestészet remekeivel.
A könyvek díszítésén keresztül tanulmányozzuk a miniatúrák, iniciálék készítőinek munkáját.
A megismert példák alapján minden gyerek elkészítheti a saját tervezésű festett, képpel díszített kezdőbetűjét.
Tantárgy
Környezetismeret, vizuális kultúra
Mesélő kövek
A kőfaragó mesterség
A foglalkozáson a középkori kőfaragó mesterség szerepével, az építőműhelyek és a céhek kialakulásával ismerkedhetünk meg. Megvizsgáljuk milyen mesterségbeli tudással rendelkezhettek az Egri vár kőfaragói a kiállításokban látható kőemlékek alapján. Egy kiválasztott motívum segítségével mintadarabot készítünk a foglalkozás második felében.
Tantárgy
Környezetismeret, vizuális kultúra, technika
A címerkép festő
Pajzsdíszítés
A pajzsokat a támadások kivédésére használták századokon keresztül, majd a címerek legfontosabb része lett. A foglalkozáson megismerkedünk kialakulásával, történetével és típusaival. Elemezzük a címerpajzson használatos színeket, mesteralakokat és címerképeket, külön figyelmet fordítva az Egerben fontos szerepet játszószó történelmi személyek címerábrázolásaira. Ezt követően a heraldika szabályait figyelembe véve, mindenki megtervezheti, majd megfestheti a saját címerképét egy pajzsra.
Tantárgy
Környezetismeret, vizuális kultúra, technika
Az ötvösművész
A zománcozott díszítés
A foglalkozás bepillantást enged egy több ezer éves múlttal rendelkező technika rejtelmeibe. A történeti korok zománcozott művei segítségével áttekintjük az ötvösművészet remekeit.
A foglalkozás további részében a gyerekek a tűzzománc technika alapjaival ismerkednek meg és elkészíthetik egyedi tervezésű ékszereiket.
Tantárgy
Környezetismeret, vizuális kultúra, technika
A szép fehér művészet
A papírmerítő
A papír története szorosan összefügg az írásbeliség alakulásával.
A foglalkozáson először röviden áttekintjük a papír készítésének előzményeit. Beszélünk a merített papír elterjedéséről, a szükséges alapanyagokról és készítésének lépéseiről.
Az óra második felében a résztvevő gyermekek hagyományos eljárással saját kezűleg merítenek papírt.
Tantárgy
Környezetismeret, magyar nyelv és irodalom, vizuális kultúra, technika
„Csicsogtatom, söndörgetem…”
A nemezkészítő
A foglalkozáson a gyermekekkel játékos munka során a nemezelés alapjaival ismerkedünk. Bemutatjuk, átélhetővé és megtapasztalhatóvá tesszük ezt az ősi technikát. Először körüljárjuk a gyerekekkel, hogy mit takar ez a szó: nemez. Fontos a különböző anyagok élményszerű megismerése, belefeledkezhetünk a szőr simogatásába, majd megnézzük milyen állatok viselhették azt a bundát. A beszélgetést és a játékot követően egy nagy kupac szőrből labdát készítünk. Elsajátítják a gyermekek az alapvető munkamódszereket, tépkedünk, tömörítünk, szappanozunk, simogatunk, gyúrunk, gömbölygetünk.
Tantárgy
Környezetismeret, magyar nyelv és irodalom, életvitel, vizuális kultúra, technika
Tulipán a csillagok alatt
A noszvaji kazettás mennyezet díszítményei
A foglalkozás bevezető részében megismerkedünk a történeti kiállításban látható mennyezet díszítményeivel, a növényi ornamentikával, a figurális ábrázolásokkal. Igyekszünk minél több irányból megközelíteni és megfejteni a festő asztalosok által használt gazdag jelképrendszert.
Ezt követően a műhelyben festett fatáblákat készítenek a diákok a mennyezet-kazetták képi világára építve.
Tantárgy
Környezetismeret, magyar nyelv és irodalom, életvitel, vizuális kultúra, technika
„Mi kerül a vászonra? - Kenyér, ház - vagy két kobra?”
Kékfestés
A népviselet színes alapanyagának előkészítéséhez használták régen a kékfestő eljárást. A kékfestő mesterek hagyományos technikáját idézzük fel a foglalkozás elején fotók segítségével. Majd eredeti dúcok segítségével a diákok terítőt készíthetnek.
Tantárgy
Környezetismeret, életvitel, vizuális kultúra, technika
„Kitették a szűrét”
Szűrszabók
A szűr a magyar nép legősibb és legkedveltebb ruhadarabja. Egerben 22 mester egy saját típust alakított ki, a teljesen telehímzett szűrt. A gyerekek megismerkedhetnek a férfi ruhadarab szabásával, díszítésének különféle technikáival, a rózsa, tulipán, szegfű, rozmaring díszítőelemek elterjedésével a népi kultúrában. A foglalkozás végén a számukra kedves motívumot kihímezhetik.
Tantárgy
Környezetismeret, magyar nyelv és irodalom, életvitel, vizuális kultúra. technika
„Ég a gyertya, ég…”
Gyertyamártás
Az egyik legősibb világítási fajta a gyertya. Felidézzük, milyen szimbolikus jelentéseket hordoz a magyar néphitben. Gyertyamártó mester műhelyét egy kis filmben mutatjuk be. A gyerekek megismerhetik és kipróbálhatják a gyertya mártásának folyamtatát.
Tantárgy
Környezetismeret, magyar nyelv és irodalom, életvitel, vizuális kultúra. technika
Hírlevél feliratkozás